웰페어치 포털

검색 결과

이론

발달장애인 활동서비스 종사자의 역량모델링

관련 사이트 링크
본 연구는 최근 주요 서비스로 확대되고 있는 발달장애인 활동서비스 종사자의 역량을 규명하고, 직책별 필요 역량과 이를 구체적으로 설명하는 행동 지표를 포함한 체계적인 역량 모델을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 McClelland(1973)의 역량모델링을 기반으로 개발 절차를 설계하였으며, 활동서비스 현장에서 우수한 성과를 보인 직책별 종사자를 대상으로 행동사건면접(BEI)과 초점집단면접(FGI)을 실시하였다. 수집된 행동 사례를 분석하고 범주화하여 역량 모델 초안을 구성한 후 모델의 타당성과 적합성을 검증하기 위해 두 차례에 걸쳐 델파이조사를 진행하였다. 이를 통해 모든 종사자에게 요구되는 공통 역량과 직책별 전문역량을 도출하였으며, 특히 서비스 및 업무성과에 주요한 영향을 미치는 핵심역량을 구체화하였다. 최종적으로 도출된 역량 모델은 직책별 필요 역량, 역량 정의, 그리고 구체적이고 관찰 가능한 행동 지표로 구성되었다. 이러한 연구 결과를 토대로 정책 및 실천적 제언을 제시하였다.

Developmental disability activity services have been recently expanded as a key service area. This study aims to identify the competencies required for service providers in this field and develop a systematic competency model that includes job-specific competencies and detailed behavioral indicators. To achieve this purpose, the development process was designed based on McClelland’s(1973) competency modeling approach. Behavioral Event Interviews(BEI) and Focus Group Interviews(FGI) were conducted with high-performing service providers in various job roles within activity services. The collected behavioral cases were analyzed and categorized to develop an initial competency model. Subsequently, two rounds of Delphi surveys were conducted to assess its validity and appropriateness. This process identified both common competencies applicable to all service providers and those specific to different job roles, with a specific emphasis on key competencies that significantly affect service quality and job performance. The final competency model consists of job-specific competencies, competency definitions, and observable behavioral indicators. This study concludes with policy and practical implications for further implementation and development.

박광옥 and 오다은. (2025). 발달장애인 활동서비스 종사자의 역량모델링. 한국사회복지행정학, 27(1), 191-217.

기출문제

해당 기출문제가 없습니다.

관련 검색어



Creative Commons 라이선스 버튼
🌐 언어 선택