이론학교 밖 청소년의 자기대화에 관한 연구
관련 사이트 링크본 연구는 학교 밖 청소년들이 ‘학업’, ‘스트레스’, ‘대인관계’ 및 ‘진로’에 대한 자기대화 연구를 통하여 학교 밖 청소년의 지원방안에 대한 시사점을 탐색하고자 하였다. 연구대상은 A도의 17-19세 학교 밖 청소년 6명(남: 3명, 여: 3명)에게 심층면담을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년들 사이에 다소 차이는 있으나 자신의 학업, 스트레스, 대인관계 및 진로에 대해 많은 자기대화를 하고 있었다. 이에 대해 표면적으로는 긍정적인 자기대화를 하는 것처럼 보였으나, 내면적으로는 부정적 자기대화도 많이 하고 있었다. 특히, 구체적인 학습방법, 스트레스 대처방법, 대인관계에서의 편안하게 대화를 나눌 수 있는 친구 수의 부족 그리고 진로의 방향에 대해서는 부정적인 자기대화를 더 많이 하고 있었다. 그럼에도, 연구대상의 학교 밖 청소년들은 스스로 친구와 부모에 의해서 많은 신뢰를 받고 있다고 생각하고 있었다. 둘째, 학교 밖 청소년들은 미래의 꿈과 목표에 대해서는 대체로 긍정적 자기대화를 하고 있었지만, 이들을 달성하기 위한 구체적인 방법에 대해서는 부정적인 자기대화를 하는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine self-talk of out-of-school adolescents about their study, stress, interpersonal relationship and career. Through these, it was intended to explore the implications for education of out-of-school adolescents. In-depth interviews were conducted with 6 out-of-school adolescents (3 males, 3 females) with ages ranging from 17 to 19. The results are as follows.
First, although there are some differences among 6 out-of-school adolescents, they were found to have a lot of self-talk about study related problem, stress, interpersonal relationships, and career. On the outside, they seem to be having positive self-talk about interview contents of this study, but on the inside, they seem to be also having negative self-talk. In particular, out-of-school adolescents had more negative self-talk about specific learning methods, coping methods of stress, interpersonal relationships and directions for career. Nevertheless, out-of-school adolescents thought they were trusted by their friends and parents.
Second, it was found that they generally had positive self-talk about future dreams and goals, but they had negative self-talk about how to achieve their future dreams and goals. Finally, they thought for themselves that there were many changes in their life after leaving school. Therefore, a support program is required to lead these changes in a more positive direction.
권용희, 최혜선 and 안병환. (2022). 학교 밖 청소년의 자기대화에 관한 연구. 방과후학교연구, 9(3), 105-127.