웰페어치 포털

검색 결과

이론

학교 밖 청소년의 위기상담 경험에 관한 질적 연구

관련 사이트 링크
연구 목적: 이 연구는 학교 밖 청소년의 위기상담 경험 및 상담 이후 참여자의 인식 변화를 살펴보기 위한 것이다.
연구 방법: 이 연구는 질적연구에 해당되며 심층인터뷰 방식을 통해 진행된다. 참여자는 눈덩이표집방법으로 선정되었으며, 참여자 진술을 기반으로 질적 텍스트 분석을 실시하였다.
연구 내용: 연구의 주요 내용은 1) 참여자의 위기상담 경험 2) 상담 이후 참여자의 인식변화를 살펴본 것이다.
결론 및 제언: 연구 결과 1) 학교폭력 가해는 개인특성 및 사회 환경 등 복합적 요인에 의해 발생된다. 2) 참여자는 위기상담을 진행하는 동안 자기성찰, 가족에 대한 이해를 경험한다. 3) 학교 밖 청소년은 위기상담을 통해 새로운 진로를 모색하는 계기가 된다.

The purpose of this study is to examine cases of violence among out-of-school adolescents and their crisis counseling experiences. Accordingly, this study is qualitatively studied for limited participants. A total of four participants in the study were treated as No. 2 by the court and completed compulsory counseling.The results of this study are as follows. First, the causes of violence are caused by various factors such as family indifference, personal characteristics, and social environment. Second, after crisis counseling, parents lead to personal reflection and family recovery. Third, out-of-school adolescents become an opportunity to decide on a new career path after counseling. Therefore, this study examined the new career decision-making process and new perception changes by examining the counseling process of crisis adolescents.

정재철, 나윤희, 윤기연, 류선영 and 나여심. (2023). 학교 밖 청소년의 위기상담 경험에 관한 질적 연구. 인문사회 21, 14(2), 3075-3084.

기출문제

해당 기출문제가 없습니다.

관련 검색어



Creative Commons 라이선스 버튼
🌐 언어 선택