웰페어치 포털

검색 결과

이론

대학생의 진로발달 프로파일 분류 및 예측 변인 탐색: 4년제 대학 및 전문대학을 중심으로(편입학 등)

관련 사이트 링크
본 연구는 대학생 진로발달의 중요성에 착안하여 대학 현장에 학생들의 진로역량을 제고할 수 있는 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 한국고용정보원 청년패널(YP2021) 1차년도 데이터를 활용하여 랜덤포레스트, 잠재프로파일 분석, 다항로지스틱회귀 분석을 순차적으로 적용하여 4년제 대학생과 전문대학생의 진로발달 양상과 결정 요인을 통합적으로 분석하였고, 결론은 다음과 같다.
먼저 랜덤포레스트 수행 결과 4년제 대학생 및 전문대 학생의 진로장벽에 극복에 대한 인식, 구직효능감, 자기효능감과 같은 자아개념은 진로발달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 분석되었고, 특히 진로장벽은 노드 불순도 감소량을 기준으로 4년제 대학생 및 전문대 학생 집단 모두에서 가장 높은 중요도 지수를 보였다. 전문대 학생의 경우 청소년기 성장지 또한 상위 예측 변수로 도출되어, 진로발달에 대한 가정배경의 영향력을 확인할 수 있었다. 다음으로 잠재프로파일 분석 결과, 두 집단 모두 진로발달 수준에 따라 세 가지 유형이 도출되었다. 마지막으로 상위 10개 변수가 대학생의 잠재 프로파일 집단에 미치는 영향력을 3단계 접근법을 적용하여 다항 로지스틱 회귀분석을 실시하였고, 대학 유형 및 진로발달 수준에 따라 진로발달 제고를 위한 가장 효과적인 예측변인을 검증하였다. 특히 학생의 진로장벽의 경우 4년제 대학생과 전문대 학생 집단 모두에서 진로발달 우수집단에 속할 확률을 낮추는 부적 영향력이 큰 변수로 검증되었다.

This study aimed to provide practical implications for enhancing university students’ career competencies, recognizing the growing importance of career development in higher education. Utilizing the first-year data from the Youth Panel Survey (YP2021) conducted by the Korea Employment Information Service, this study applied a sequential analysis of random forest, latent profile analysis (LPA), and multinomial logistic regression to comprehensively examine the patterns and determinants of career development among students enrolled in four-year universities and junior colleges.
The results of the random forest analysis revealed that self-concept-related variables—such as perception of overcoming career barriers, job-seeking efficacy, and self-efficacy—positively influenced career development in both student groups. Notably, career barriers emerged as the most influential predictor in both groups, based on mean decrease in node impurity. Among junior college students, adolescent growth environment was also identified as a significant predictor, suggesting the influence of family background on career development.
Latent profile analysis identified three distinct types of career development profiles for both groups, classified by varying levels of career maturity and decision-making. Finally, a three-step approach was used to conduct multinomial logistic regression to examine how the top 10 predictors influenced profile membership. The results confirmed that the most effective predictors varied by institutional type and developmental level. In particular, career barriers had a strong negative effect on the likelihood of belonging to the high career development group for both four-year university and junior college students, underscoring the critical need for targeted support to mitigate psychological and informational obstacles in students' career planning processes.

신윤범. (2025). 대학생의 진로발달 프로파일 분류 및 예측 변인 탐색: 4년제 대학 및 전문대학을 중심으로. 고등교육, 8(1), 35-70.

기출문제

해당 기출문제가 없습니다.

관련 검색어



Creative Commons 라이선스 버튼
🌐 언어 선택