이론발달장애 성인의 성과 성교육에 대한 장애복지기관 종사자의 경험 및 인식
관련 사이트 링크[목적] 본 연구는 장애복지기관 종사자가 가진 발달장애 성인의 성에 대한 인식과 경험을 조사하여 서비스 제공기관이 성교육 지원 방향을 모색하고 실행 방안을 마련하는데 유용한 정보를 제공하고자 하였다. [방법] 본 연구에는 10명의 장애복지기관 종사자가 참여하였다. 선행연구를 분석한 문헌조사 결과를 토대로 면담지를 개발하였고, 개별 면담, 소집단 면담 방식으로 종사자들이 경험하고 인식하는 발달장애인의 성과 사랑의 모습, 성교육의 경험 및 어려움, 지원 요구 자료를 수집하였다. [결과] 첫째, 기관 종사자는 발달장애 성인의 성에 대한 관심, 데이트와 사랑의 모습, 사회·정서 측면의 긍정적 변화를 비장애인의 경험과 유사하게 인식하고 있었다. 둘째, 종사자들은 발달장애 성인의 성교육 및 상담에 주요한 역할을 담당하면서도 그들의 역량 부족, 외부 성교육 기관의 전문성 부족으로 여전히 어려움을 경험하고 있었다. 셋째, 본 연구에 참여한 종사자들은 사회성 기술, 성건강과 위생, 성폭력 예방 등을 포함하는 성교육을 실행하고자 노력하고는 있지만 참고할만한 교재교구 부족으로 인한 어려움을 표출하였다. 넷째, 종사자들은 발달장애 성인의 성교육이 성에 대한 올바른 이해와 친밀한 관계에 필요한 지식을 제공하는 것뿐 아니라 결혼생활에 필요한 구체적인 교육과 지원으로까지 확대되어야 함을 강조하였다. 마지막으로 본 연구에 참여한 종사자들은 보호자의 가치관과 태도 변화를 위한 노력을 요구하였다. [결론] 본 연구는 장애복지기관 종사자가 가진 발달장애인의 성에 대한 경험과 인식을 조사하여 기관 종사자가 성교육을 제공하는데 필요한 역량과 전문성을 높이는 방안을 마련하고, 지원 필요성을 확인했다는 점에서 그 의의가 있다.
[Purpose] This study aims to understand and explore subjective experiences and perceptions of disability service providers regarding discussions on sexuality and sexuality education, as well as any issues that they believe are important in such matters. [Method] Ten disability service providers participated in semi-structured interviews. Due to the COVID-19 pandemic, all interviews were conducted via webcam using a video-conferencing platform. Data were transcribed and then coded for themes as part of a thematic analysis. [Results] Nine sub-themes under four themes emerged from the data: the nature of sexuality and love, attitudes to sexuality and love, sexuality education practices and related support, and support for needs relating to sexuality education. This study concluded that disability service providers understand individuals with developmental disabilities to be sexually motivated and have sexual needs and desires regardless of their disability. Disability service providers plan, coordinate, and deliver sexuality education in collaboration with other professionals, but they do not feel supported in the workplace. They also stressed the importance of including a wide range of topics, such as intimate relationships, marriage, and having children. Given the sensitive nature of the topic, disability service providers thought that it was more important that parents should be motivated to improve sexuality knowledge and attitudes toward sexuality. [Conclusions] The identification of these themes highlights the significance of understanding disability service providers’ perception and the need to facilitate support system and program development.
김유리, 표윤희, 서민경 and 조당을. (2021). 발달장애 성인의 성과 성교육에 대한 장애복지기관 종사자의 경험 및 인식. 특수교육저널:이론과 실천, 22(1), 51-78.